Syksy on riistan aikaa
19.10.2020 18:41
Ruokatrendiksi on viime vuosina noussut  luonnosta pyydetty riista sekä villiruoka eli suoraan metsistä kerätyt kasvit ja marjat. Metsästäjäliiton ylläpitämä JAHTIMEDIA.fi -verkkosivusto tarjoaa tietoa kaikille riistaruoasta kiinnostuneille. Jahtimedia kokoaa yhteen parhaat riistaruokareseptit. Reseptejä on joka lähtöön, etsitpä sitten peura-, hirvi-, jänis-, villisika- tai karhureseptiä.

Riista on oleellinen osa suomalaista ruokaperinnettä ja -kulttuuria. Vaikka marja- ja sienikauden vähitellen päättymässä, jatkuu kuitenkin riistalihan paras aika edelleen. Pimenevien ja viilenevien iltojen myötä keittiössä voi haudutella vaikkapa täyteläisiä riistapatoja.

Suomessa on noin 60 riistalajia. Tärkeimmät saaliseläimet ovat hirvi ja valkohäntäpeura. Voimakkaan makuinen riista tuo mukavaa vaihtelua ruokapöytään, joten sitä kannattaa rohkeasti kokeilla. Metsästys on luvanvaraista, mutta riistaa myyvät myymälät ja verkkokaupat tuovat riistan kaikkien ulottuville. Myös metsästäjät ja metsästysseurat saavat lain mukaan myös myydä nylkemätöntä ja kynimätöntä riistaa suoraan kuluttajille.

Riista on ekologista ja terveellistä ruokaa

Riistaeläimet kasvavat vapaana ja saavat elää lajityypillistä elämää. Riistaliha on myös puhdasta lähiruokaa. Se on terveellistä, sillä liha on vähärasvaisempaa, koska metsäneläimet liikkuvat paljon.

Kestävästi pyydetty riista on hyvä vaihtoehto, jos haluaa syödä ympäristön kannalta parempaa lihaa. Suomessa metsästys perustuu kestävyyteen ja eettisyyteen. Kestävyys varmistetaan riistakantojen jatkuvalla seurannalla ja metsästyksen oikealla mitoittamisella suhteessa riistakantoihin.

JAHTIMEDIA.FI on Suomen Metsästäjäliiton ja Jahti-jäsenlehden verkkosivusto, jossa julkaistaan metsästysaiheisia juttuja, haastatteluja sekä videoita. Aihepiirejä ovat muun muassa metsästys, riistaeläimet, metsästyskoirat, riistaruoka, metsästysammunta ja varusteet. Jahtimedia.fi on samalla harrastuksen ikkuna suurelle yleisölle ja metsästyksestä kiinnostuneille luonnossa liikkujille.